Grad.bg»Статии»Продажба на имот»Какви документи са необходими при продажба на имот?

Какви документи са необходими при продажба на имот?

Документи

Продажбата на имот е сложен процес, изискващ подготовка на различни документи. Наличието на всички необходими документи гарантира безпроблемното осъществяване на сделката и предотвратява евентуални правни проблеми. Нека разгледаме подробно какви документи са необходими, откъде да ги набавите и какви такси трябва да предвидите.

1. Нотариален акт: Това е основният документ, удостоверяващ собствеността върху имота. Ако сте изгубили оригинала, можете да получите заверено копие от Агенцията по вписванията.

- Къде се издава: Агенция по вписванията.

- Такса: Около 10-20 лв. за заверено копие.

- За какво служи: Доказва правото на собственост.

2. Скица на имота (за недвижими имоти извън сгради в режим на етажна собственост): Скицата на имота е необходима при продажба на парцели и земеделски земи.

- Къде се издава: Служба по геодезия, картография и кадастър.

- Такса: Около 20-50 лв. в зависимост от срока на издаване.

- За какво служи: Представя точните граници и разположение на имота.

3. Схема на самостоятелен обект в сграда (за апартаменти и офиси): Ако продавате апартамент или офис, ще ви трябва схема на самостоятелния обект.

- Къде се издава: Служба по геодезия, картография и кадастър.

- Такса: Около 20-50 лв.

- За какво служи: Показва разположението и границите на обекта.

4. Удостоверение за данъчна оценка: Този документ удостоверява данъчната стойност на имота и е необходим при нотариалното изповядване на сделката.

- Къде се издава: Данъчната служба към общината.

- Такса: Зависи от общината (обикновено между 10 и 50 лв.).

- За какво служи: Определя дължимите данъци и такси при продажба.

5. Удостоверение за липса на тежести: Документът доказва, че имотът не е ипотекиран или обременен със съдебни претенции.

- Къде се издава: Агенция по вписванията.

- Такса: 10-50 лв.

- За какво служи: Гарантира чистотата на сделката.

6. Удостоверение за семейно положение на продавача: Ако собственикът е женен, трябва да представи документ за семейното си положение.

- Къде се издава: Съответната общината по местоживеене.

- Такса: 5-10 лв.

- За какво служи: Определя необходимостта от съгласието на съпруга/съпругата при продажба.

7. Удостоверение за наследници (ако продавачът е наследник): Този документ доказва, че продавачът е законен наследник на имота.

- Къде се издава: Съответната общината по местоживеене.

- Такса: 5-10 лв.

- За какво служи: Доказва правото на собственост при наследствени имоти.

8. Документ за платени местни данъци и такси: Без този документ продажбата не може да бъде изповядана пред нотариус.

- Къде се издава: Съответната общината по местоживеене.

- Такса: Няма такса за издаване, но трябва да са платени всички дължими данъци.

- За какво служи: Доказва липсата на задължения.

9. Пълномощно (ако сделката се извършва чрез представител): Ако продавачът не може да присъства лично, трябва да издаде нотариално заверено пълномощно на представител.

- Къде се издава: Нотариус.

- Такса: Зависи от нотариалната тарифа (около 20-100 лв.).

- За какво служи: Позволява на друго лице да извърши сделката от името на продавача.

10. Нотариална заверка на подписите: Подписите върху договора за покупко-продажба трябва да бъдат заверени от нотариус.

- Къде се прави: Нотариус.

- Такса: Зависи от стойността на сделката.

- За какво служи: Официално удостоверява сделката.

Как да се улесним при подготовката на документи

- Планирайте предварително – набавете документите навреме, за да избегнете забавяния;

- Консултирайте се със специалист – адвокат или нотариус може да ви помогне да избегнете грешки;

- Използвайте онлайн услуги – много институции предлагат електронни заявления за издаване на документи;

- Проверете валидността на документите – някои от тях имат срок на валидност и трябва да се извадят непосредствено преди сделката.

Подготовката на документите за продажба на имот може да изглежда сложна, но с добра организация и навременни действия процесът може да бъде значително улеснен. Най-важното е да проверите валидността на документите, да се уверите, че имотът няма тежести и да работите с компетентен нотариус, който ще гарантира безпроблемното изповядване на сделката.

Вижте още за документите при закупуване на имот, както и разберете за какво да гледате при покупка на апартамент.

Ако желаете да се свържете с брокер, специалист по имотните въпроси, обадете ни се на 0877 088 834!
Facebook
Любими
Twitter
Pinterest